2015. jún 29.

Hürrem Szultána bizalmasának és szövetségesének csodás isztambuli mecsete!

írta: PERA
Hürrem Szultána bizalmasának és szövetségesének csodás isztambuli mecsete!

RÜSTEM PASA CAMI

rustem6.jpg

Közvetlen az Egyiptom Bazár mellett, egy sikátoros, mégis forgalmas mellékutcából juthatunk fel Isztambul oszmán kori mecseteinek egyik legszebbikébe. A Rüstem Pasa mecset egy igazi gyöngyszem, melyet a mai Horvátország területéről származó Rüstem Pasa tiszteletére, Mimar Sinan birodalmi építész tervezett. A mecset Szulejmán Szultán idejében, Rüstem Pasa 1561-es halálát követően, 1561 és 1563 között épült.

 rustem.jpg

A dzsámi Sinan mester egyik leghíresebb munkája. Falait, oszlopait, a szentélyt és a szószéket csodás kék, virág és geometriai ábrás izniki csempék díszítik, melyek a szultán gazdagságát voltak hivatottak kifejezni. Nagy Szulejmán uralkodása idején Isztambul maga volt a hatalom, dicsőség és erő, egy olyan birodalom központja, melynek határa egészen Indiáig elért. Sinan mester páratlan munkáival ennek a birodalomnak a hírnevét csak tovább fényesítette.

 rustem2.jpg

Az egy minaretes mecset előtt márvány díszkút áll, az épületbe pedig egy 18 boltívből álló előcsarnokon keresztül juthatunk. A dzsámi belső terét egyetlen egy óriás kupola zárja le. A mecset egy nagy terasz fölé épült, amely alatt boltíves üzletek állnak.  

rustem1.jpg

 Az épület alapvetően egy nyolcszöget és egy téglalapot formáz. A mecset további különlegessége, hogy sok ablakkal épült. Az idők során kétszer is megsérült. 1660-ban egy tűzvész alkalmával, majd az 1766-os földrengés idején. Napjainkban Korán Iskola működik a falak közt.

rustem5.jpg

A mecset névadója, Rüstem Pasa 1500 tájékán született a mai Horvátország területén. Még gyermekkorában került Konstantinápolyba, az Oszmán Birodalom fővárosába, ahol katonai és politikai karriert épített. 1539-ben feleségül vette Szulejmán Szultán és Hürrem Szultána akkor még csak 17 éves lányát, Mihrimah Szultánát.

 rustem4.jpg

 Életében kétszer is betöltötte a Fővezíri tisztségét. Először 1544-től 1553-ig, majd azt követően 1555 és 1561 között. Mihrimah 3 gyermekkel ajándékozta meg, frigyük azonban sajnos nem bizonyult boldognak.

Rüstem Pasa Hürrem Szultána hűséges bizalmasa és védelmezője volt, ez volt az egyik ok, amiért Mihrimah Szultánát feleségül vehette.

A frigy fő célja volt, hogy megerősítse politikai szövetségüket. Hürrem Szultána, hogy saját fiát, Szelimet támogassa, Rüstem Pasát a trón várományosa, Mustafa herceg ellen fordította.

A Szultán Rüstem Pasa és Hürrem cselszövései, intrikái miatt végeztette ki saját fiát, Mustafa herceget 1553-ban, Konyában. Bursában temették el.

rustem_1.jpg

 
Gyere, kövess minket a  facebook-on   instagramon  pinteresten és youtube-on is!

 

Szólj hozzá

mecset mecsetek Szulejmán Látnivalók Isztambuli látnivalók Isztambul látnivalói dzsámik Isztambul mecsetei Mihrimah Rüstem Pasa